Er Account Based Marketing det rigtige for din markedsførings- og salgsafdeling?
Forestil dig at være i stand til præcist at identificere, hvilke virksomheder og personer i disse virksomheder, der kunne være dine potentielle kunder, og derefter målrette din markedsføring specifikt mod disse personer.
Når de reagerer på dine budskaber, kan du automatisk opsamle viden om, hvilke af dine services de er interesserede i, og videregive denne data til dine salgsfolk på det helt rigtige tidspunkt for kontakt.
Med Account Based Marketing, eller ABM, er netop dette muligt, og det har revolutioneret B2B-markedet.
Men hvornår er det en relevant metode at implementere?
ABM bliver efterhånden brugt i flæng og nogle gange med forskellige betydninger.
Når vi taler om ABM, refererer vi til markedsførings- (og salgs) aktiviteter, der er orienteret mod en specifikt defineret liste af target accounts – eller potentielle kundevirksomheder.
Det kunne for eksempel være en leverandør af IT-ydelser, som ønsker at markedsføre sig over for alle medicinalvirksomheder i Norden, såsom Novo Nordisk, Leo Pharma, osv.
For at nå disse virksomheder og de relevante medarbejdere, anvender man en række metodikker:
Det betyder, at ABM er beslægtet med leadgenerering, content marketing, inbound marketing og mange andre metodikker, men er specifikt fokuseret på den målrettede opsamling og modning af leads fra en defineret liste af target accounts.
ABM er det rigtige valg for dig, hvis du:
Vores erfaring viser, at det er afgørende for succes, at både salgs- og marketingafdelingen er involveret i processen.
Oftest er det salgsafdelingen, der fra møder med kunderne får en dybdegående forståelse for deres udfordringer og behov. Det er også salgsafdelingen, der skal validere, om de indsamlede leads resulterer i gode dialoger – hvis ikke arbejdet gavner salgsafdelingen i sidste ende, er det værdiløst.
På den anden side skal marketingafdelingen drive processen og nå ud til de mange nye potentielle kunder med både de rigtige medier og det rigtige indhold. Vi kan naturligvis hjælpe med det hele, men det kræver inddragelse af både marketing og salg i processen for at sikre succes.
Derudover kræver det en række teknologiske værktøjer for at støtte arbejdet. Som Hubspot-partnere anbefaler vi deres værktøjer for at skabe det rigtige fundament – du kan læse mere om, hvorfor vi vælger Hubspot her.
Desuden skal data, medier og indhold integreres, hvilket vi har stor erfaring med. Dette har vi også beskrevet nærmere her.
Vi har hjulpet en lang række virksomheder med at optimere deres salgsarbejde med ABM, her er et par eksempler:
Vi har i snart fem år hjulpet Schneider Electric med ABM på tværs af deres forretningsenheder. Schneider Electric hjælper virksomheder med at automatisere bygningsdriften, gøre produktionsanlæg intelligente og omstille alle dele af deres kunders virksomheder til ansvarligt produceret elektricitet. Vi bistår dem i at finde de relevante kunder og modne disse frem mod salg.
C.C.Jensen sælger deres unikke olierensningsteknologi til produktionsvirksomheder og kraftværker globalt. Vi har bistået dem i at udvide deres markedsføring fra Svendborg til resten af verden.
Arla markedsfører deres højteknologiske produkter til fødevareproduktion over hele verden, og vi er stolte af at samarbejde med dem. Vores opgave er at sikre, at deres indhold når ud til de relevante virksomheder inden for fødevareproduktionen globalt.
Hubspot er den førende globale platform for digital markedsføring og salg til SMVer med højværdi-kunderejser, ideel til B2B og B2C i brancher som køkkener og biler.
Nørgård Mikkelsen er partner med Hubspot og tilbyder træning og adgang til ressourcer for at tilpasse Hubspot til dine specifikke behov.
Læs mere om Hubspot og om hvordan Hubspot kan være med til at skabe værdi for din virksomhed.
Digital Direktør & Partner