Case - ELKO One

Case: ELKO - One

REVITALISERET NORSK MARKEDSLEDER, STYRKER FORRETNINGEN

 

 

Udfordring

Afstand til kunderne

ELKO, et velkendt brand under Schneider Electric, stod overfor en betydelig udfordring med at bevare sit historiske gode tag i de norske elektrikere. 

Aggressive konkurrenter havde vundet terræn med en kombination af billige kopiprodukter og meget tæt personlig servicering af markedet. Det udfordrede opfattelsen af ELKO som premiumprodukt. Samtidigt gav elektrikerne udtryk for at nærheden til markedet kunne forbedres.

For at revitalisere ELKO-brandet og genskabe en tæt forbindelse til elektrikermarkedet, var der brug for en gennemgribende strategisk indsats, der gik langt ud over blot en produktlancering, som var den oprindelig opgave stillet af Schneider Electrics nordiske ledelse.

description

Indsigt

Kæmpe uudnyttet potentiale i at knytte bånd

Den afgørende indsigt var, at ELKO ikke længere var tæt nok på deres primære kunder, elektrikerne. Man havde lyttet for lidt og var en smule ude af trit med markedets behov. Det betød, at ELKO ganske enkelt ikke kapitaliserede godt nok på det historisk stærke brand image.

For at vende skuden måtte ELKO, og Schneider Electric som helhed, arbejde udefra og ind – ydmygt række ud til markedet og genopbygge relationerne. 

Med produktserien ELKO One, der var udviklet i samarbejde med norske og svenske elektrikere, havde brandet en unik mulighed for at genvinde tillid og relevans.

Med ELKO One lanceringen satte vi et nyt globalt benchmark for product launch i Schneider Electric koncernen. Men måske endnu vigtigere fik vi samtidigt succesfuldt re-positioneret vores forretning og genindtaget vores naturlige historisk rolle som den nærværende markedsleder. Tak til alle de norske elektrikere for den enorme opbakning.

- Marcela Recondo, Norsk Marketingdirektør for Schnieder Electric

Løsning

Ny strategi satte retning på forretning

Schneider Electric og ELKO valgte at gøre lanceringen af ELKO One til starten på en større strategisk transformation af deres brand i Norge.

Nu skulle der fuld fokus på elektrikerens POV.  Under temaet “Better Together” fokuserede ELKO på at hædre og takke elektrikerne for deres input i udviklingen af produktet. Omdrejningspunktet for lanceringen af ELKO One blev samarbejdet med 7 norske elektrikere, der beredvilligt investerede ’blod, sved og tårer’ i en film om forholdet mellem ELKO og deres hverdag.

 

Det kom der en noget anderledes og meget synlig kampagne ud af - med massiv tilstedeværelse på sociale medier, i fagmedier, i POS og på events.

ELKO stjal samtidigt branchens opmærksomhed på Norges største branchemesse, Eliaden i maj 2024, og lancerede efterfølgende ikke mindre end 70 minimesser i samarbejde med distributører over hele landet. 

Elektrikerne blev involveret gennem konkurrencer, gratis demopakker, sign-up muligheder og events, som gjorde det lettere at engagere sig med brandet.

ELKO_3
ELKO_3

Resultat

ELKO genvandt positionen som den åbne markedsleder

Lanceringen af ELKO One markerede en ny æra for ELKO-brandet i Norge. De norske elektrikere var superbegejstrede, og kampagnens resultater overgik alle forventninger:

10.000 permissions = 1/3 af elektrikerne
Elektrikere skrev sig op til ELKO nyhedsbrevet. Dermed fik 1/3 af Norges 33.000 elektrikere lyst til at høre mere fra brandet – en helt unik og meget positiv understregning at relationen havde fået et boost den rigtige vej, og et kæmpe potentiale for at bygge videre på relationen.


5.000 fordybede sig i USP’erne
5.000 elektrikere deltog i konkurrencen. Det åbnede mulighed for ca. 1/6 af alle elektrikere til umiddelbart at fordybe sig ikke bare i ELKO One USP’er, men også ELKO’s samlede værditilbud.

 

18.000 elektrikere på messen
Med 18.000 besøgende på ELKO standen på Eliaden messen lykkedes det at få en hel branches opmærksomhed. Og elektrikerne fra filmen var med på holdet.

 

Share of voice, share of market
Forretningsmæssigt skabte kampagnen ny energi i forholdet mellem Schneider Electric og de norske elektrikere. Den store velorkestrerede indsats blev i bogstavelig forstand ’talk of the town’ i de norske elektrikerkredse.

Faktisk tog elektrikerne tog så godt imod ‘Better Together’ kampagnen, at den er blevet globalt benchmark for fremtidige lanceringer i hele Schneider-koncernen. Og vigtigst af alt:
Der blev flyttet pæne markedsandele på det norske marked.

Tag endelig kontakt, hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Martin Axel

Kontaktdirektør