Case: Lidl Danmark

    51% forbinder nu Lidl med friskhed

    ”FOLK SKAL FORSTÅ, HVOR FRISKE VORES VARER ER"

    Sådan lød det fra Lidl i briefen for en ny stor image-kampagne. Og prioriteringen af friskhed var på ingen måder tilfældig. Blandt kampagnens indsigter var nemlig, at ”friskhed” er dagligvarekundernes primære valgkriterie. Og ja – det er faktisk vigtigere end lav pris.

    Og da Lidl samtidig er ekstremt dygtige til logistik og kvalitetssikring, kunne vi bygge kampagnen på facts omkring daglige leverancer, transporttider, tjek af varernes friskhed, etc.

    Endelig hænger ”friskhed” uløseligt sammen med andre imageparametre, som Lidl også gerne ville løfte yderligere. For eksempel ”mange lokale råvarer”, ”høj andel af økologi” og ”god kvalitet”.

    ”FOLK SKAL FORSTÅ, HVOR FRISKE VORES VARER ER"

    Sådan lød det fra Lidl i briefen for en ny stor image-kampagne. Og prioriteringen af friskhed var på ingen måder tilfældig. Blandt kampagnens indsigter var nemlig, at ”friskhed” er dagligvarekundernes primære valgkriterie. Og ja – det er faktisk vigtigere end lav pris.

    Og da Lidl samtidig er ekstremt dygtige til logistik og kvalitetssikring, kunne vi bygge kampagnen på facts omkring daglige leverancer, transporttider, tjek af varernes friskhed, etc.

    Endelig hænger ”friskhed” uløseligt sammen med andre imageparametre, som Lidl også gerne ville løfte yderligere. For eksempel ”mange lokale råvarer”, ”høj andel af økologi” og ”god kvalitet”.

    BLANDT DEM, SOM HAR SET KAMPAGNEN, FORBINDER 51% NU LIDL MED FRISKHED

    DET ER ET LØFT PÅ IMPONERENDE 82%

     

    Kilde: Wilke, Kampagne-evaluering oktober 2021.

    I kampagnens hero-film bruges Lidls leverandører, medarbejdere og kunder til at formidle de rationelle budskaber om friskhed.

    For at sikre emotionel gennemslagskraft blev Pilou Asbæk valgt til speak akkompagneret af Grethe og Jørgen Ingmanns klassiker ”Dansevise”. Historien og de flotte billeder blev skabt i samarbejde med instruktør Meeto Worre Kronborg Grevsen.

    Fra filmoptagelserne skabte vi en kæmpe content-bank, så kampagnen kunne udkomme i masser af formater. Og på alle tænkelige platforme.

    Kampagnen har været aktiv det meste af 2021. Og den har haft stor effekt:

    • Blandt dem, som har set kampagnen, forbinder 51% nu Lidl med friskhed
    • Dette tal var inden kampagnen 28%, så det er steget med hele 82%
    • Kampagnen scorer højt i grupperne ”18-29 år” og ”30-39 år”, som rummer de købestærke børnefamilier
    • Udover friskhed har kampagnen også løftet Lidl på en lang række andre vigtige image-parametre

    Kom med bag om optagelserne til filmen

    Tag endelig kontakt, hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

    Thomas Aadal

    Kontaktdirektør & Partner