Influentkampagne gav masser af saves​

    Den ultimative brugerinteraktion, der styrker relationen mellem brand og forbruger

    SAVES PÅ INSTAGRAM OG TIKTOK

    +20.000

    REACH

    2.2 mio.

    Udfordring – hvordan gør vi mælk til hovedpersonen i danske køkkener?

    De fleste er godt klar over, hvad der gode og sunde madvaner. Der er nemlig masser af både information og viden om kost hos forbrugerne. Men der er også mange myter. Så hvordan gør man mælk til hovedperson i danske køkkener, som i stigende grad – og måske ofte af de forkerte årsager – vælger mejeriprodukter fra?

    Strategi

    Mejerforeningen ønskede ikke kun at informere om mælkens mange kvaliteter, men også at inspirere til flere grønne og sunde valg i hverdagen. I stedet for at påpege taltunge argumenter eller løftede pegefingre om sundhed, gav vi forbrugerne dét, de efterspurgte: indhold, der ikke kun kan inspirere men faktisk bruges. Strategien var altså klar: at skabe gode opskrifter med mælkeprodukter, der let kan laves midt i ulvetimen. 

    Løsning

    Med afsæt i Fødevarestyrelsens officielle kostråd og i samarbejde med fem køkkenkyndige influenter, inspirerede vi danskerne til at lave sunde, grønne retter med mælk og mejeriprodukter, hvorved relationen mellem Mejeriforeningen og hverdagskokkene i de danske hjem blev styrket.

    Men selvom det i denne forbindelse handlede om god mad, hviler dét at skabe et ideelt influentsamarbejde ikke bare på mavefornemmelser eller appetitvækkende profilbeskrivelser. Det handler om data, indsigt og strategi. Med afgørende viden om målgrupper, formater og medietrends, fandt vi de rette influenter, der kunne levere de estimerede resultater med blik for Mejeriforeningens brandidentitet og værdier. 

    Resultat

    Og det virkede. Mere end 2,2 millioner danskere så vores indhold, og med særligt ét populært post gik vi endda viralt. Og så kom planterig og varieret kost med mejeriprodukter pludselig på menuen i de forskellige feeds.


    Det gjorde godt for mange af de parametre, man traditionelt måler på, når man evaluerer en kommunikationsindsats: Reach, eksponeringer og likes. Men med fokus på at skabe effekt og styrke relationen mellem Mejeriforeningen og de danske hjem, var denne gang særligt én interaktionsform væsentlig: Saves. Dem genererede vi mere end 20.000 af på Instagram og TikTok, hvilket ikke kun viser, at danskerne er vilde med opskrifter på Nudelsuppe og Majsdeller, men også at mælk og mejeriprodukter stadig hører til på indkøbslisten, som en del af de sunde og grønne retter, der serveres derude. 

    Tag endelig kontakt, hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

    Henrik Rewes

    Partner, Digital Planning & Forretningsudvikling