Genbrugtøj er blevet stort. De åbenlyse fordele for klima og privatøkonomi får mange til at vælge brugt over nyt. Men én målgruppe er markant efterladt på perronen: De unge mænd. Netop de har stadig ikke fået øjnene op for, at tøj kan (og bør) købes brugt. Det ville Røde Kors Genbrug ændre. De ville få flere unge mænd ned i butikkerne og en gang for alle få afmystificeret både udvalg og indkøbsoplevelse.
For at målrette kampagnen, valgte vi et medie, der mere end noget andet har en stærk demografisk bias i retning af de unge mænd: Streamingplatformen Twitch. For selvom der findes masser kvindelige gamere og streamere, er der stadig en meget skæv fordeling i både køn og alder. Vi ville lave en trafikskabende konkurrence, der fik gamerne op fra stolene og ned i butikkerne.
Præmien i konkurrencen og kernen i kampagnen blev det eneste genbrugstøj, alle gamere går op i: Skins. For de uindviede er skins digitalt tøj til spil som CS:GO og Fortnite, der på det digitale brugtmarked for længst har overhalet store fashionbrands i omsætning. I samarbejde med streamerne Wonderbai og JKFifa fra influenceragenturet Bark, lavede vi en skattejagt i butikkerne, som gav lodder i en live lodtrækning på Twitch om et par godt brugte handsker til CS.GO. Des flere butikker, des flere lodder.
Kampen om handskerne gik rent ind hos gamerne. Med et reach på over 100.000 og gennemsnitlig 20 brandede minutters streamning, fik vi sat gang i både kommentarspor og 0,5% af Wonderbais følgere, som faktisk kom ned i butikkerne. Det er vist de færreste brede kampagner, hvor en halv procent ender med at handle. Og at kampagnen tilmed vandt Årets influenced award 2023 var en ekstra fjer i hatten.
Gør det noget, det virker?
Mediedirektør & Partner
Case: Land & Fritid
Case: OSK
Case: Mødrehjælpen
Case: Kohberg
Case: Carlsberg
Case: NEYE
Case: Twitch X Røde Kors
Case: C.C. Jensen
Case: Mejeriforeningen
Case: Sunset Boulevard
Case: Kunstindustrien på Amazon
Case: Jensens Køkken
Case: Schneider Electric
Case: LINIE Akvavit
Case: Rynkeby
Case: Kia Danmark
Case: Bygma
Case: BilligVVS
Case: Rynkeby RIGTIG® Juice
Case: Kohberg
Case: Lidl Danmark
Case: Matas
Case: Danner
Case: Chr. Hansen
Case: Leasy
Case: Land & Fritid
Case: OSK
Case: Mødrehjælpen
Case: Kohberg
Case: Carlsberg
Case: NEYE
Case: Twitch X Røde Kors
Case: C.C. Jensen
Case: Mejeriforeningen
Case: Sunset Boulevard
Case: Kunstindustrien på Amazon
Case: Jensens Køkken
Case: Schneider Electric
Case: LINIE Akvavit
Case: Rynkeby
Case: Kia Danmark
Case: Bygma
Case: BilligVVS
Case: Rynkeby RIGTIG® Juice
Case: Kohberg
Case: Lidl Danmark
Case: Matas
Case: Danner
Case: Chr. Hansen
Case: Leasy