NM - Anbefalingsøko_Closed

Anbefalingsøkonomi - En ny vækst agenda

Digital

Anbefalingsøkonomi - En ny vækst agenda

Derfor vinder anbefalingsøkonomien frem

Vi kender oplevelsesøkonomien og abonnementsøkonomien. Nu er en ny type økonomi ved at vinde frem: Anbefalingsøkonomien.

Det gør den, fordi vi som forbrugere føler, vi er ved at drukne i valgmuligheder og i stigende grad træffer beslutninger baseret på anbefalinger – hvad enten de kommer fra venner, influencere, algoritmer eller digitale værktøjer.

Skærmbillede 2024-12-04 kl. 11.21.07
Skærmbillede 2024-12-04 kl. 11.21.07

Fra digital begejstring til digital udmattelse

I 2022 ramte vi et vendepunkt, da vi for første gang oplevede et fald i forbrugernes digitale tilfredshed og så tegn på, at vores digitale begejstring var ved at blive erstattet af digital udmattelse.

Vi var blevet trætte af at bruge tid og kræfter på at gøre os til produkteksperter, hver gang der skulle gøres nye indkøb. Vi havde nået en mæthedsgrænse i forhold til, den stadig stigende strøm af budskaber, der forsøgte at stjæle vores opmærksomhed. Og vi savnede relevans og nærvær fra de brands, vi blev eksponeret for.

Alt det er blandt årsagerne til, at vi som forbrugere i dag træffer beslutninger på en lidt anden måde, end vi gjorde for bare tre år siden.

Influenter i anbefalingsøkonomien

I dag vil forbrugerne have anbefalinger og konkrete svar på konkrete spørgsmål, og de vil have det med det samme. Med eller uden #review bruger særligt Gen Alpha, Gen Z og Millennials sociale medier til få viden og andres mening om konkrete produkter eller services.

Via content fra brandambassadører, influencere eller samtaler brugerne imellem får forbrugerne de konkrete anbefalinger, de efterspørger, og de føler sig forstået og talt til.


Vi ser en stigende ROAS ved brug af influencere, og det på ingen måde forkert at kæde anbefalingsøkonomien sammen med influencere; det er bare langt fra hele sandheden.

Anbefalingsøko_UCG_3
Anbefalingsøko_UCG_3
Anbefalingsøko_Influencer_ROAS_1
Anbefalingsøko_Influencer_ROAS_1

Fra søgeord til samtale

Måden, vi opsøger information på, har ændret sig markant.

Det kan ses på brugen af gode, gamle Google: Hvor man før skrev et enkelt søgeord eller to, skriver vi nu i hele sætninger eller stiller spørgsmål.

Vi har også vænnet os til, at personlige anbefalinger ikke behøver komme fra andre personer.

En del af løsningen på vores digitale udmattelse er - ironisk nok – nye digitale tools, der anbefaler løsninger i stedet for at give os udvalg og links.
Vi har gerne samtaler med AI-værktøjer som ChatGPT og chatbots, som er gode til at frasortere det irrelevante, indsnævre mulighedsrummet og liste konkrete anbefalinger.

Og dén adfærd giver alle os, der arbejder med markedsføring af brands, nye udfordringer og muligheder i forhold til at markedsføres os og sikre brandtilstedeværelse i AI-økosystemerne.

Anbefalingsøko_Gen_AI_1
Anbefalingsøko_Gen_AI_1
Anbefalingsøko_TikTok_2
Anbefalingsøko_TikTok_2

4 gode råd

Anbefalingsøkonomien kan meget vel blive nøglen til at skabe bedre relationer mellem brands og forbrugere.  
Og en anledning til at lære at bruge AI og digitale værktøjer til at skabe mere relevant – og ikke bare mere content.

Derfor har vi samlet 4 gode råd:

1.  Styrk dit brand overfor de 95%, der ikke er i markedet

2.  Gentænk dine digitale interfaces og services


3.
  Byg en anbefalingsstrategi


4.
  Styrk din tilstedeværelse overfor AI’en