Med indførelsen af Amazon Prime i Sverige, kan svenske e-tailere godt forberede sig på, at den konkurrence, de har mærket fra Amazon siden introduktionen sidste år, nu bliver væsentligt stærkere.
Prime loyalitets-program
Prime loyalitets-programmet giver fordele for de forbrugere, som har meldt sig ind, og det bliver mere attraktivt at flytte en større andel af sine online-køb til Amazon. Ifølge en analyse fra Wunderman Thompson er Prime den direkte årsag til, at Amazon i både USA og Storbritannien har løftet sin markedsandel fra 39 procent af onlineforbruget til over 50 procent.
Når forbrugerne angiver, hvad det er for features ved Prime, der får dem til at melde sig ind, peger de på:
-
Fri fragt
-
Hurtig levering
-
Effektive værktøjer til at finde foretrukne produkter
Dermed er standarden for minimumsservice i e-handel hævet til et niveau, hvor mange mindre webshops bliver hårdt presset.
”Vi må forvente, at mange mindre e-shops kommer i en situation, hvor de enten må lukke eller flytte deres varehandel til en markedsplads, som eksempelvis Amazon. Forbrugerne kommer ikke at give afkald på den høje service,” siger Jeppe Hamming, Chef for Markedspladser hos Nørgård Mikkelsen.
Han peger på, at Amazon Prime skaber en uset høj kundeloyalitet i andre lande.
% af Prime-medlemmer |
UK |
USA |
Søger først efter produkter på Amazon |
50 |
71 |
Fuldfører deres køb på Amazon |
58 |
74 |
Følger op på deres køb på Amazon |
85 |
94 |
Læs også: 5 must wins for retailere i en Amazon-tid
Eller download vores 5-step guide som hjælper dig til at starte op på Amazon.