Går man bag den store fremgang, gemmer sig en vigtig trend, som kommer til at omdefinere dagligvarehandlen i de kommende år, og som har potentiale til at flytte markedsandele, som det aldrig har været set før.
E-handlen med dagligvarer har fået vinger i 2020, og er gået fra at være et niche-fænomen blandt vellønnede storbyfamilier til at få sit folkelige gennembrud.
I 2019 stod dagligvarer for 4 pct. af onlineforbruget eksklusiv abonnements køb, i 2020 er tallet steget til 7 pct. Samtidig tilkendegiver 36 pct. af danskerne, at de forventer at øge deres onlineindkøb af dagligvarer i 2021.
"Dagligvarer er den hurtigst voksende online-kategori i Danmark"
Før Corona forudså Nørgård Mikkelsens prognoser, at de fysiske supermarkeder risikerede at tabe så meget omsætning til online indkøb i 2026-2027, at væksten ville blive negativ. Nu er 2023 et meget realistisk bud.
Det er selvfølgelig oplagt at overveje, om balancen mellem fysisk og digital dagligvarehandel vender tilbage til normalen, i takt med at samfundet åbner op. I så fald vil det være første gang. Der er ingen eksempler på, at når først et marked er digitaliseret, så bliver det af-digitaliseret igen.
For FMCG- og fødevarevirksomheder betyder den hurtige udvikling, at tiden er inde til at sadle om og tilpasse sig spillereglerne for e-handel og begynde at tænke marketingindsatsen helt frem til kurven.
I praksis handler forbrugerne dagligvarer online drevet af et andet motivationsmiks end i fysiske supermarkeder.
Når man ikke kan se og mærke varen, bliver brand vigtigere
Tekst og metabeskrivelser får stor betydning i forhold til at blive vist rettidigt
Billederne skal ikke bare vise forbrugere, hvordan varen ser ud, men dens USP'er, dens mængde og dens anvendelse
Allerede nu tilbyder Danmarks største netsupermarked, nemlig.com, en avanceret analysesuite ("nemlig insight"), som giver en hidtil uset detaljeringsgrad i forhold til at forstå forbrugernes købsadfærd omkring ens produkter.
Bliver dine varer vist i de rette søgninger
Bliver dine varer vist i de rette sammenhænge
Vinder du kurven, når du bliver vist
Hvor godt klarer du dig i forhold til dine konkurrenter i kategorien?
Er du interesseret i at vide mere om, hvordan din e-handelsperformance kan analyseres og optimeres, så kontakt:
Thomas Aadal
Kontaktdirektør & Partner
+45 3065 9476