Fra silo til samtænkning

Fra silo til samtænkning

- hvordan AI kan redde innovative ideer og skabe forretning 

I marts 2023 kontaktede Molslinjen os med en udfordring:
Hvordan kan vi bedst formidle til de mange danskere på Sjælland og i Midt- og Nordjylland, at det ofte bedre kan betale sig at tage MOLSLINJEN end Storebæltsbroen?

Vi satte hurtigt gang i en række initiativer for at sprede budskabet, men snart opstod idéen om, at det mest overbevisende ville være at vise den enkelte bruger præcist, hvad der var at spare på den næste rejse.

Tanken om en digital beregner blev født, og selvom vi havde styr på hvordan beregningen skulle foretages med bl.a. google-data, skulle selve den tekniske motor stadig udvikles og integreres. Vi fik tilbud fra forskellige underleverandører, men da ideen lå uden for den oprindelige briefings budget, blev projektets økonomi hurtigt en udfordring.

Og her ville historien, ligesom så mange andre innovative ideer, normalt stoppe, hvis ikke det var fordi, OpenAI GPT-4 lige var blevet lanceret.

Transformationen - Fra idé til prototype på 20 minutter

For på en togtur mellem Odense og København åbnede vores digitale direktør computeren og besluttede sig for at prototype projektet med hjælp fra GPT-4. Til sin store overraskelse sad han blot 20 minutter efter med en fungerende prototype, der kunne gives reel feedback på.

Selvom det var langt fra den endelige løsning, var det en åbenbaring i forhold til, hvor hurtigt man kan gå fra idé til en prototype, der kan afgøre ideens tekniske levedygtighed.

Den samtænkte udviklingsproces - En transformation med AI

Læringen fra Molslinjens beregner var klar:

  1. AI er en kæmpe hjælp, når innovative, digitale ideer skal prøves af


  2. Udviklingsprocesserne skal gentænkes – eller rettere: Samtænkes!



Vi står i en ny virkelighed, hvor AI sammen med et lille hold af specialister på tværs af kompetencer kan realisere langt større projekter langt hurtigere end før. Og det betyder, at det giver mening at arbejde på en anden måde.

Tidligere har udviklingsprocesserne ofte været silo-opdelt, hvor stafetten gives videre mellem forskellige interne kompetenceenheder, afdelinger eller bureautyper: Fra indsigt og strategi, til mediaplanlægning til kreativ udvikling til teknisk implementering. Det er både tidskrævende og dyrt og fører ofte til, at gode idéer strander, eller at ressourcer bruges på idéer, som kunne være testet langt tidligere.

Vi har eksperimenteret med, hvordan man kan samtænke udviklings- og kommunikationsprocesser på tværs af faggrupper med AI som hjælp. Vores erfaringer har vi kogt ned til tre tommelfingerregler:

Sæt det samtænkte hold
Definer pilotprojektet
Find de rette kompetencer

Konklusion

Det er tid til at tænke nyt og udnytte de muligheder, som AI tilbyder, så kast jer ud i det. For ved at kombinere AI med tværgående kompetencer, kan idéer, der før var alt for dyre at teste, realiseres og skabe løsninger, der er reelt styrker forretningen.



Gør det noget, det virker?

 

 

KOMMENDE WEBINAR: Brug dit website til at skabe vækst

Websitet spiller en afgørende rolle i ethvert B2B-salg, men mange virksomheder udnytter endnu ikke deres fulde potentiale. I stedet for at fungere som et rent informationssite, bør websitet aktivt binde salg og marketing sammen og accelerere din forretningsvækst.

 

På webinaret får du konkrete værktøjer til at forvandle dit website til en central vækstdriver og strategisk datahub, som giver din virksomhed klare konkurrencefordele.

Webinar | Torsdag d. 24/4 kl. 10:00 - 10:45

Tag endelig kontakt, hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Jeppe Hamming

Digital Direktør & Partner