Nørgård Mikkelsen
2 minute read

Lokalt kampagne-tvist sendte kendskabet stejlt opad

"Vi har for nylig åbnet en afdeling i Aarhus. Hvordan får vi aarhusianerne til at opdage os?"

Cirka sådan lød opgaven fra Fynske Bank tidligere i år.

 

Efter én kampagne om filialens smilende medarbejdere var det oplagt at køre en ny med fokus på de glade kunder. Det gjorde vi faktisk også. Men samtidig dumpede der en anden idé ned i hovedet på os, som banken hurtigt sagde TRYK!” til.

 

Hvis vi skal tale specifikt til byens borgere, og budskabet er, at vi nu ligger netop her – hvorfor så ikke sige noget om Aarhus?

 

Med lokale referencer spottede vi muligheden for at binde bankens USP’er sammen med byen. På en måde, der giver smil på læben (og faktisk bliver læst).

 

Humor er et af de stærkeste midler til at få en reklame og dens budskab til at lagre sig; særligt fra en branche, der nok mere er kendt for det modsatte.

 

Og så harmonerer tilgangen perfekt med den uhøjtidelige måde, Fynske Bank møder sine kunder på.

 

Det blev til farverige outdoors som de her:

41538_NM_Fynske_Bank_Smilets_Bare_Fordi-1

 

Samtale og omtale? Tjek!

Vi indtog byrummet på husgavle, busser og busstoppesteder, så forbipasserende kunne pege og sige: ”Ej, prøv lige at se, hvad der står dér”. Og det gjorde de.

 

Out of Home Media pegede i hvert fald på eksekveringen som Månedens Kampagne i maj 2024:

https://outofhomemedia.dk/project/fynske-bank/

 

Her blev vores strategi beskrevet med ordene ”optimal medieplanlægning”, ”den svære lokale balancegang eksekveret til perfektion” og ”hovedet på sømmet”.

 

På sociale medier gik kommunikationen lige i de lokales følelser. Især den om at cykle op ad Randersvej:

 

41538_NM_Fynske_Bank_SMS_Dialog


Vi siger 8000 tak for de pæne ord. Men hvad siger tallene?

Fortæl mig mere om jer, tak

Budskaberne har gjort, at mange flere i Aarhus nu ved, at Fynske Bank er kommet til byen, og hvad banken står for. Ifølge Out of Home Media nåede kampagnen ud til hele 86% af alle i Aarhus Kommune via busreklamerne alene.

 

Det er en fin del af målgruppen, som man ville sige på jysk.

 

Det kan være svært at vide, hvor mange der tænker på Fynske Bank, når de overvejer at skifte bank. Men her og nu kan vi se, at der under kampagneperioden var en 40% stigning i Google-søgninger på ”fynske bank aarhus”.

 

Tager vi søgninger på ”fynske bank” foretaget i Aarhus-området, er søgevolumenen steget 83%, siden banken åbnede i Aarhus. Det er nu heller ik’ så ringe endda.

 

Takket være kampagnen har flere aarhusianere altså husket banken i så høj grad – og fundet den så relevant – at de har valgt at opsøge mere information selv.

 

Det bekræfter os i, at Fynske Bank Aarhus har opnået ikke bare større synlighed og kendskab blandt målgruppen, men også øget interesse. 

Jeg får rigtig god respons, når jeg er rundt i byen. Kampagnen støver os lidt af, og det rykker ved forståelsen af, hvem Fynske Bank er, og hvorfor aarhusianerne skal kigge vores vej.

- Claus Lauenborg, regionsdirektør

Alt sammen ved kreativt at forankre banken i byen og tale et sprog, der resonerer hos de lokale

kunder.

Tag endelig kontakt, hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Kasper Kjærsgaard Jensen

Adm. direktør & Partner