Nørgård Mikkelsen
2 minute read

MOLSLINJEN er klar med opfølgeren til en af sine hidtil mest effektive kampagner

Molslinjen sætter en ny kampagne i søen med journalist og influencer Emil Kondrup i hovedrollen og temaet ”Kan MOLSLINJEN slå E45?” Kondrup, som bl.a. er kendt fra Kondrup Ka’ og Forræder, følger op på forårets Joachim Stender-kampagne, som er en af færgegigantens hidtil mest effektive kampagner.  

 

Ideen bag Molslinjens nye kampagner er ret enkel: Udvalgte content creators tester, hvad der bedst kan betale sig for dem, når de skal fra Jylland til Sjælland – og omvendt. Udgangspunktet er Molslinjens prisvindende beregner, hvor man nemt kan plotte sin destination og biltype ind og se præcis, hvor meget man sparer i kroner og kilometer ved at vælge færgen frem for motorvejen over Fyn. 

 

Først var det bilentusiasten med de mange YouTube-følgere, Joachim Stender, der med familien ombord på sin benzinslugende Mercedes AMG E55 tog den lange vej fra Midtsjælland til Århus. (Spoiler: Joachim sparede 180 km slid på bilen, 2 timer bag rattet og 417 kr. – eller 754 kr. hvis han havde booket i god tid – med Molslinjen) Og der var rigtig mange, der så med: 

”Vi kan se i tallene, at vi har ramt noget, folk godt vil bruge tid på, fortæller Birgitte Kold Ingwersen, Molslinjens Marketing Director: ”Vi havde 13,5 millioner visninger på tværs af medier, en gennemsnitlig visningstid på 39 sekunder på YouTube-kampagnen, og omkostningerne pr. køb på Meta blev reduceret med 39%. Og så solgte vi faktisk flere billetter end ved sammenlignelige, taktiske kampagner.” 

 

 

Til kamp mod GPS’er og gamle vaner  

Fra på mandag er det så Emil Kondrup, der skal fra Nordjylland til København i en elbil. Her tages der fat på et af de bump på vejen, Molslinjen slås med: ”Vi er ikke bare oppe imod gamle vaner, hvor folk pr. automatik tager bilen hele vejen, når de skal krydse landet. Bilens GPS, som de fleste af os stoler blindt på, er biased: Når du indtaster dine destinationer, foreslår den oftest motorvejen over Fyn, også selvom færgen vil være både billigere, hurtigere og smartere. I Kondrups tilfælde sparer han 531 kr., 176 km bag rattet og et ladestop. Og det er jo også værd at tage med, når man planlægger sin tur,” understreger Birgitte Kold Ingwersen.  

 

molslinjen_inline

 

Personlige fordele x humor er en vinderformel 

De mange fakta formidles med et godt lag humor. ”Det koster at være kedelig. Et omfattende studie fra 2023 viser - igen - at der er en klar sammenhæng mellem emotionel kommunikation og effekt. Og den stærkeste følelse, vi kan arbejde med, er humor*”, siger Jakob Holme. Han er heller ikke i tvivl om, hvorfor Molslinjens nye samarbejder med content creators skaber forretning: ” Vi bliver enige om præmissen og de vigtigste pointer, og så får de nøje udvalgte influenter lov til at gøre det, de er gode til, på deres egen måde. Sammen har vi skabt en ramme, hvor vores beregner oversætter rationelle argumenter til personlige fordele, og influenter serverer det på underholdende vis. Det tyder på, det er en vinderformel.” 

 

 

”Uanset hvor lidt du laver om bord, så er det altid mere, end hvis du sad bag rattet” 

Med Emil Kondrup fokuseres der på business-segmentet, der bruger Molslinjen som flydende kontor i arbejdstiden. Eller til at slappe af på vej hjem fra arbejde. Det får Kondrup, og ikke mindst hans snaksaglige fotograf Kristoffer, meget sjov ud af. For hvornår arbejder man egentlig, når ens arbejde er at være ”kendt”? Og kan det kaldes arbejde, når man tjekker Instagram som influencer?   
Det kan man blive lidt klogere på, hvis man tager et smugkig på filmen, som får premiere på mandag. En ting er dog sikkert, som det slås fast i filmen:  Uanset hvor lidt du laver om bord, så er det altid mere, end hvis du sad bag rattet. 

 

* Kilde: System1. IPA Effectiveness Database 

Jakob Holme

Kreativ Direktør og Partner