Covid-nedlukningerne har fået danskerne til at kaste sig over e-handel med dagligvarer, og det afgørende spørgsmål er nu om genåbningen får forbrugerne tilbage til kølediske og varehylder i Supermarkederne?
Det er der intet, der tyder på. I Nørgård Mikkelsens netop færdiggjorte analyse af de seneste tal for e-handel fra Dansk Erhverv, er billedet helt entydigt. Dagligvaresalget fortsætter ufortrødent digitaliseringen og det samlede salg vokser med over 10 pct. i maj 2021 sammenlignet med maj 2020.
”Det er overraskende, at væksten forsætter uden svaghedstegn selv om samfundet lukker op. I praksis ser vi, at der er skabt en ny vane, hvor forbrugerne helt naturligt handler dagligvarer online, ” siger Jeppe Hamming, Head of Marketplaces hos Nørgård Mikkelsen.
Han forventer, at de fysiske dagligvarebutikker kommer under pres i de kommende år.
”Hvis e-handlen fortsætter væksten – og jeg ser ingen tegn på det modsatte – vil det betyde, at de fysiske butikker står til at tabe op mod 10 procent af deres omsætning over de næste 3-4 år,” forklarer han.
Det bliver en omstilling af dagligvarebranchen, som ikke er set siden discount kom ind på scenen for over 30 år siden.