Schneider Electrics nordiske ledelse har valgt at udvide samarbejdet med Nørgård Mikkelsen, så det udover Danmark nu også omfatter det norske og svenske marked på både koncept- og medieydelser. Dermed fortsætter den massive B2B-vækst hos Nørgård Mikkelsen.
Schneider Electric er den førende, globale energioptimeringsspecialist, driver den digitale transformation og muliggør fuldt integrerede, digitale ledelsesværktøjer og administrationsløsninger til bygninger, datacentre, infrastruktur, private hjem og industrivirksomheder. I Danmark er Schneider Electric mest kendt for designbrandet Lauritz Knudsen, der igennem 100 år har leveret banebrydende, prisvindende designer-el-materiel til vores hjem. Schneiders løsninger optimerer dog hele vejen – fra strømmen skabes i Nordsøen til den rammer kontorer, husstande og industri.
Siden 2020 har Schneider Electric Danmark lagt sine markedsføringsplaner i hænderne på Nørgård Mikkelsens københavnerkontor. Bureauets første nordiske opgave bliver en stor produktlancering på det norsk-svenske ELKO-brand, hvor arbejdet allerede er i fuld gang. Målet med produktlanceringen såvel som samarbejdets norsk-svenske udvidelse er at styrke brandoplevelsen på tværs af Norden.
”Som markedsledende energioptimeringsspecialist har vi brug for at understrege vores position. Vi opererer i en meget kompleks værdikæde med mange interessenter. Det er af afgørende betydning for os, at vores bureaupartner forstår vores forretning og giver os modspil” fortæller VP og CMO, Nordic-Baltic Zone Thomas Mølgaard hos Schneider Electric. Han fortsætter: ”Selvom vi i bund og grund køber en kreativ ydelse og effektiv marketingseksekvering på det norske og svenske marked, så handler valget af Nørgård især om en meget stærk forretningsforståelse. Det hele skal tænkes ind i vores forretningsmæssige virkelighed, både på kort og på langt sigt. Her leverer Nørgård Mikkelsen virkeligt”.
Thomas Mølgaard - Schneider Electric
Nu er Nørgård Mikkelsens opgave at overføre de gode resultater for Schneider fra det danske marked til nordisk plan. Schneider Electrics norske CMO Marcela Recondo fremhæver: ”Kommunikation virker jo kun, hvis hele indsatsen i alle points-of-contact på brugerrejsen taler samme sprog. Vi er ret ambitiøse, men samtidigt er vi et rigtigt stort hus, der skal alignes omkring vores marketingindsatser. Holdets insisteren på samspillet mellem marketing og forretning ser jeg som en meget vigtig parameter for os.”
Hos Nørgård Mikkelsen arbejder vi helt integreret med det interne medieteam under den strategiske og kreative proces for at bygge optimale og effektive brugerrejser. Det giver lidt mere koordination på bureauets side, men det betyder også, at kunden slipper for at skulle briefe og styre et kreativt bureau, mediebureau og tech-bureau. Om one-point-of-contact siger Marcela Recondo: ”For mig giver det ro i maven at vide, at brugerrejsen med både strategi, kreativ og medier fra starten er tænkt 100% sammen. Faren for misforståelser reduceres markant, og jeg kan bruge min opmærksomhed på sparring fremfor at koordinere detaljer mellem bureau og mediebureau.”
Nørgård Mikkelsens kontaktdirektør Martin Axel ser fokus som grunden til bureauets store vækst i B2B-porteføljen: ”Vi har igennem en længere årrække iagttaget, at hele C-level i B2B tænker mere og mere strategisk ift. go-to-market planerne. Der er en øget forståelse af, at det kræver strategisk positionering og branding at skabe resultater, når kunderne agerer mere og mere digitalt”.
I en overkommunikeret verden, hvor man som individ rammes af over 5.000 mærkeindtryk i døgnet, er der brug for, at annoncørerne taler mere til den højre hjernehalvdel, hvor følelserne sidder. Martin uddyber: ”Der er – heldigvis – en voksende forståelse for, at de fleste professionelle beslutninger ikke alene tages med hjernen, men også med ’hjertet’. Når medietrykket konstant accelereres og alle samtidigt beder om ordet, skal du også som B2B-brand i langt højere grad forstå at være vedkommende og relevant. Et stærkt, distinkt brand bliver en stadigt større nødvendighed for at kunne modne leads og skabe nye kundeforhold”.
B2B-marketing er ofte lig med at skulle gøre alle tilfredse i en lang værdikæde. Hvis man vil foran, må man skifte spor og gøre op med vaner kommunikations- og mediemæssigt. Schneider Electrics danske CMO Benedicte Flamand lægger vægt på, at hendes bureau skal turde flytte noget – ikke bare i marketing, men i hele forretningen. Spørger man hende, hvad der gør Nørgård Mikkelsen anderledes på B2B end øvrige bureauer, siger hun: ”For os vejer det tungt, at Nørgård bliver ved med af udfordre os på, hvad vi burde gøre, og hvordan vi kan få mest ud af vores budget; at de tager hele kunderejsen seriøst og sikrer, at der er balance mellem branding og salgsaktivering. Som B2B-virksomhed har vi brug for, at der både tænkes ud af boksen upper-funnel såvel som modning og konvertering i mid- og lower-funnel. Personligt tror jeg, at det er holdets evne og vilje til at styre hele tragten, der betyder alt for de gode resultater”.
Benedicte Flamand - Schneider Electric
Benedicte Flamands synspunkt ser ud til at blive delt af andre, idet årets CMO-analyse i sidste uge netop gav Nørgård Mikkelsen en 1. plads i branchen på bureauets evne til at imødekomme kundernes udfordringer.
”Vi er rigtigt stolte af den tillid, som Schneider Electric-koncernen viser os” fortæller Martin Axel og fortsætter: ”Det er en kompleks kommunikationsopgave at tale til byggebranchens mange aktører. Men vi har sammen med Schneider-temaet knækket koden på det danske marked ved systematisk at kortlægge målgruppernes behov og herefter designe kunderejserne baseret på denne indsigt.” Om det igangværende arbejde siger Martin: ”Vi er nu i fuld gang med at udvikle en ret anderledes og langsigtet kommunikationsindsats på de norske og svenske markeder. Det er super motiverende at få lov til at folde et i forvejen tæt og godt samarbejde yderligere ud på den skandinaviske scene. Selvom vi varetager Schneiders nordiske branding fra vores københavnerkontor, så har vi ”feet-on-the-ground” i de enkelte markeder".