De seneste 2 år har været alt andet end forudsigelige. Men med en krise blomstrer også innovationen, initiativrigdommen og viljen til at skabe forandring. Er du forretningsdrivende, bør du overveje, hvad krisen betyder for dine produkter – og ikke mindst sætte dig ind i, hvordan dine kunders privatøkonomi, og dermed forbrugsvaner, ændrer sig.

Udvikl din forretning i en krisetid: Her er 5 ting, dine kunder overvejer lige nu
Udvikl din forretning i en krisetid: Her er 5 ting, dine kunder overvejer lige nu
Vi har samlet 5 overvejelsesfaser en familieøkonomi typisk gennemgår, når der opstår kriser - og som du kan bruge til din fordel:
1. Væk med de dryppende vandhaner
Er man bekymret for sin økonomiske situation, er det mest naturligt at starte ved en gennemgang og opsigelse af alle ting, der ikke er af afgørende betydning for ens levestandard. Det betyder farvel til alle de streamingtjenester, vi snart ikke kan holde styr på, avisabonnementer og fitnessmedlemskabet, vi alligevel ikke fik brugt. Dertil kommer en øget opmærksomhed på at slukke lyset, skrue ned for varmen, bruge cyklen i stedet for bilen, bruge maden op, før den bliver for gammel, og andre greb, vi hurtigt kan sætte ind med i dagligdagen.
2. Væk med de dyre vaner og ind med discount
Vi danskere bruger en betydelig del af vores rådighedsbeløb på dagligvareindkøb, og med stigende fødevarepriser, vil madbudgettet med sikkerhed blive taget op til revision. Indkøb af mad- og dagligvarer optimeres, og der lægges i højere grad madplaner. Vi handler ind færre gange, og benytter os i stedet af storkøbstilbud for at få en lavere pris pr. enhed. Flere varer fryses ned, og vi går mere på kompromis med vores yndlingsprodukter, så eksempelvis den brandede saftevand udskiftes med en billigere udgave. Men vi vil også se andre skift mellem kategorier, som normalt ikke er hårde økonomiske konkurrenter. Hvis kød bliver dyrt, vil flere kigge mod andre og billigere proteinkilder – ligesom vi også derhjemme vil kigge på at optimere på alle fronter lige fra udskiftning til lavenergipærer til tætningslister i bryggersdøren.
3. Investeringer i lavere forbrug
Når hverdagens besparelser er på plads, vil der typisk være opstået nogle indsigter, som udløser større, men langsigtede investeringer. Det kan fx være en større fryser, så vi kan slå til på de gode tilbud. En robotplæneklipper, som bruger meget mindre energi end en benzinmodel, en solfanger på taget, en ny varmekilde i boligen, en bil med et lavere energiforbrug, nye vinduer eller andet, som måske er en udgift lige nu og her, men som på sigt vil gøre en forskel rent økonomisk.
4. Racercyklen kommer til salg, og dele økonomien blomstrer
Denne fase har typisk tre retninger. For det første: Kan vi sælge noget, som vi ikke bruger? Børnenes gamle legetøj, racercyklen, som nu har hængt på væggen i to år, den ekstra barnestol, som bedsteforældrene bruger og juiceren, man aldrig rigtigt blev dus med. For det andet vil man kigge efter ekstra indtægter ved for eksempel udlejning og deleøkonomi. Det kan være periodisk udlejning af sommerhuset, tilmelding af bilen til GoMore eller måske ligefrem udlejning af det ekstra værelse, man aldrig bruger. Endelig vil nogle måske have mulighed for at arbejde ekstra, enten hos eksisterende arbejdsgiver eller i form af et ekstra job.
5. Nedskalering
Har krisen en længere varighed, hvor priserne stiger kontinuerligt og jobsikkerheden falder, vil mange familier kigge mod nedskalering. Det er ofte større økonomiske beslutninger så som: Hvad nu hvis vi solgte sommerhuset og købte en campingvogn? Kan vi klare os uden bil eller med en bil mindre? Kan vi droppe rejsen til Thailand og holde ferie i Danmark i stedet?'

Er du forretningsdrivende? Så giver danskernes ændrede vaner dig en helt ny mulighed for at forstå din kernemålgruppe, og tilpasse dig efter den. Flytter du din forretning det rigtige sted hen, kan kriseforandringer betyde masser af nye forretningsmuligheder, det ville være dumt ikke at gribe.

Tag endelig kontakt, hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.
Jeppe Hamming
Digital Direktør & Partner