Amazons annonceprodukter blev lanceret i Norden i 2021, og er nu tilgængelige i hele Skandinavien, hvilket gør det muligt at målrette kampagner med programmatisk medieindkøb på tværs af kanaler. Med den store andel af danskere, der har handlet på Amazon – hele 37 % af os – er det potentielt set et meget interessant produkt, du som virksomhed bør overveje at gøre dig erfaringer med.
Der er nemlig ingen tvivl om, at Amazon inden for få år vil blive en essentiel del af din medieplan, hvis du spørger vores Chef for Markedspladser, Jeppe Hamming. Her giver han dig en kort indføring i fordelene ved at annoncere på Amazon – og et godt bud på, hvorfor du måske ikke skal vente for længe med at komme i gang.
Amazon er mindre end Google og Facebook – men Amazon kender dig bedre
I 2021 er Amazon forecastet til at nå hele 11,6 % af den samlede volumen af annonceringsplatforme, efter Google og Facebook, og er totalt dominerende på retail media, hvor de sælger medieplads til deres sælgere. Det er et område i hastig vækst, som Amazon har investeret massivt i at udvikle på – og det virker.
”Amazons nøgle til succes er, at de ved, hvad du køber, og hvad du kigger på af varer. Det gør dem usædvanligt skarpe i at kunne ramme forbrugerne med de rigtige varer baseret på tidligere køb og købsinteresser,” siger Jeppe Hamming.
Det er en lidt anden dynamik end hos Google, som brillerer i at kende intentionen bag dine søgninger, mens Facebook ved meget om dig som profil; dine netværk og dine interesser.
”Ingen af dem kan forudsige et salg, som Amazon kan. Trods Amazon stadig er mindre som annonceringsplatform, er Amazon Demand Site Platform – DSP –absolut værd at have med dine overvejelser, og bestemt ikke kun relevant for dig, der er sælger på Amazon,” afslutter Jeppe.
Amazon DSP er en demand site platform, som giver dig mulighed for at købe annonceplads til at nå nye og eksisterende kunder både på- og udenfor Amazon. Værktøjet giver dig mulighed for at udnytte Amazons viden om kunders købsadfærd til at nå de relevante kunder, og kan hjælpe dig med at optimere din annoncering og markedsføre dit brand gennem sikre kanaler, som kunderne allerede kender og stoler på.
Nordiske annoncører og bureauer kan nå publikummer på både Amazon-ejede sider og apps som Amazon.se, Twitch TV, IMDB TV såvel som kanaler uden for Amazon igennem Amazons direkte annoncører og tredjeparter.